Kunstneren Matiss - øver på penselstrøk

Kunstneren Matiss - øver på penselstrøk
Ja, da tar jeg ett bilde på 140x2 m, kult !

søndag 7. mai 2017

Skippertak gartneren = Janne

Jadda nytt år nye muligheter!

Jeg er og blir en skippertakgartner, ferdig snakket.

Jeg har så lyst til å gjøre så mye, men så er det mangelfull kunnskap som gjør at jeg er ivrig i starten og dabber av etter hvert.

I går hadde jeg en slik da..... Hagen må skinne.

Jeg gikk på med stort pågangsmot.
I år har jeg ikke tenkt å bruke så mye penger på hagen ( tenkte jeg )
Har kjøpt masse frø, og sådde i potter og kar.
Jeg er veldig glad i blomkarse, er vokst opp med det, min mormor hadde det på hytta, og det er gode barndomsminner.
Så liker jeg at du ikke kan temme blomkarser, de går dit de vil.
Litt ville, flotte farger, som en bare får energi av!

Så var det klipp av plen, og det var kantklipping.
Kantklipperen gikk i stykker og vi endte da opp med en ny til 2000,- . Så da fikk vi brukt litt på hagen i år også.

Rådyrene har spist opp alle mine 1000 tulipaner som jeg plantet i høst, er skikkelig sur over det.
Hadde blodmel rundt hele bedet.
Lagt over hønsenetting, men neida de har bare tråkket i det og jafset i seg alt.

Derfor når en planter i hagen, så må en tenke på visse kriterier.
Vil rådyr like planten, ja da planter jeg ikke.

Jeg har mye gule/Orange planter. Tagetis de liker ikke rådyret, så de må jeg ha en dæsj av i alle krukker.

Jeg liker også stemor og natt/lysedag, igjen barndomsminner.

Jeg har tatt bort kjøkkenhagen, for så mye jobb, så kommer rådyr og spiser opp alt, det gidder jeg ikke.
Det jeg har sett på nå er at jeg dvs vi skal sette opp ett gjerde og skille inngang og hage.
Så tenkte vi å ha kjøkken hagen der.
Litt tomater, agurk, paprika, kryddeer.
Andre side tar jeg druer, Rådyr spiser ikke druer heldigvis.

I bedene mine er det nå minimalistisk.
Først har jeg tenkt på snegler, og plantet lavendel, det leste jeg at de ikke likte.
Sterk lukt da trekker de unna.
Jeg har gressløk nær rabarberaen , og jeg har virkelig tenkt planter og busker snegler og rådyr ikke liker.
I dag øsepøser det, og det er bra, for da får gresset vann og blir grønn og fin til 17 mai.

Nå er det å kose meg med det jeg har plantet, se det spirer og gror.

Glad Søndag






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar