Kunstneren Matiss - øver på penselstrøk

Kunstneren Matiss - øver på penselstrøk
Ja, da tar jeg ett bilde på 140x2 m, kult !

søndag 4. desember 2011

Tradisjoner til jul

Jeg har en slik sær juletradisjon, den har jeg hatt siden jeg var liten jenta, og jeg digger den.
Når barna var små så gjemte jeg dette til de hadde lagt seg, så satt jeg der og stappet den i meg heeelt alene.
Og siden tradisjonen er så sær, så skal jeg dele den med deg.

Jeg spiser julekake med smør og servelat. Det smaker heeeelt himmelsk, kan jeg fortelle deg.
Og jeg kjøper julekaken hos bakeren for da er den ikke tørr. Så deler jeg den i to og fryser ned en halv. (den sparer jeg til selve juleaften og første dag ), men når julekaken først er i hus, så går jeg lissom og vaker rundt brødskuffen, for jeg vet jo at den ligger der. Jeg har selvsagt kjøpt inn fersk servelat, det er viktig.

Det å sette seg ned, med en rykende kopp te, dele julekaken, og se rosinene komme frem og det hvite ligger der så vakkert. Bare det er en opplevelse og tradisjon. Så smører jeg smør på og da skinner julekake stykke til meg, det er lissom takknemlig at jeg har gitt den ett ekstra lag med shining. Og deretter legger jeg på min ferske servelat. Gjerne 2 stykker, slik at de overlapper. Jeg kan nyte synet en stund før jeg hogger i. Det å legge julekakeskiven på juletallerkenen, og se tannmerkene, det er også en god opplevelse. Og har jeg smurt på to stykker, så ser jeg at jeg har mye igjen, og da tar jeg det med ro. Jeg kan lytte til julemusikk, sitte med mine to skiver julekaker en hel kveld. Jeg nyter hver en bit, tygger den omhyggelig og nyter smaken og minnene strømmer på, alle de gode minne fra min herlige tradisjon. Døtrene mine har aldri fattet denne tradisjonen, og jeg har egentlig fått lov å ha denne julekaken for meg selv.

Når jeg fikk samboer for to år siden, så var jeg i den troen, at når jeg kjøpte den julekaken, så var den lissom min, og jeg glemmer ikke den kvelden jeg visste at den lå i brødskuffen, jeg hadde jo selv kjøpt den inn. Så finner jeg en skalk igjen.
Jeg var helt i vantro, min samober liker julekake så han og datteren hadde spist nesten hele med smør og syltetøy til kveldsmat, og jeg ble så utrolig paff.
Den var jo min, det var min himmelske opplevelse i julen.
Det var første året vi bodde sammen og feiret jul sammen, og jeg fikk meg ikke til å si noe. Og ikke nok med det, men han hadde jo lagt servelaten i fryseren. Så alt ble rokket på!

Nå passer jeg på å kjøpe inn julekake og servelat, når det ikke er barn i huset, også tar vi det sammen til frokost. Han er ikke like overbevist at servelat er det beste, men han spiser det tappert :-)
Hæææærlige juletradisjoner :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar