Kunstneren Matiss - øver på penselstrøk

Kunstneren Matiss - øver på penselstrøk
Ja, da tar jeg ett bilde på 140x2 m, kult !

onsdag 28. desember 2016

Den 3dje voksne

Jeg har verdens mest utfordrende jobb, nemlig å være den 3dje voksne!

Det jeg mener at når en blir samboer, så tror en at mine, dine og han bare skal bli ett evig lykkelig liv!

Det er jo ikke virkeligheten, slik blir det bare ikke!

Men jeg er altså "Den 3dje Voksne" med ingen rettigheter!


Det jeg mener at det finnes ikke fasit, det er ingen mal som sier at dette er rett og dette er galt.
Det er slik at når du kommer i en viss alder, så opplever ihvertfall jeg at jeg er ferdig med visse ting.
Men som 3dje voksen så får du ikke styre ditt eget hjem, planer eller helger. Det er eksen til din samboer som bestemmer. Hun bestemmer mine ferier, hun bestemmer mine helger, hun bestemmer min fritid, og min høytider. Utrolig!

Min samboer har ett annerledes barn, hun blir aldri voksen, aldri selvstendig, og hun kommer til å være ett barn for alltid.
Det er heller ikke lett å da være "den 3dje voksne" som ikke får lov å sette rammer, være tydelig voksen. Alt skal være fritt, hyggelig, og ikke struktur, bare kos og kos. Som oftes ender i lite hygge, og dårlig kommunikasjon.

Jeg har gått så mange runder med meg selv på dette, jeg har søkt proff hjelp, for jeg vil være den overbærende, den som orker.

Men i jula toppet det seg jammen til meg, og jeg tenker er det virkelig slik at vi som "den 3dje voksne" aldri kan si ifra.
Min samboers datter er 21 år, men hun er ikke mer en 3-6 år i hodet. Hun har flyttet på institusjon og jobber der, hun er døv med tilleggshandikapp, og en krevende liten jente.
Ja, når sola skinner, er hun søtheten selv, men jammen til meg når grensene blir satt, da blir hun ikke like sjarmerende.
I jula fikk hun altså Baileys av sin mor. Den sniker hun da med seg til besteforeldrenes 3dje julemiddag, og hun har bestemt at den skal hun ha i kaffen.
Jeg som "den 3dje voksen" reagerer sterkt, hvem gir ett barn alkohol. Min samboer spør henne og hun sier mamma.
ER det mulig, hvorfor i all verden, jeg blir sint, jeg blir irritert og jeg blir forbannet at min samboer ikke griper inn.
Men neida, han sier det er en fase, bare stas en stund.
Hælvete, hvem er voksen!
Det er jo vårt ansvar som voksen å sette grenser, hun er ett barn.

Jeg klarte å bruke de 3 t-er tåle, tie, takle.
Men jeg har nesten ikke sovet i natt.





Hilsen frustrert "den 3dje voksne"









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar